En heldag på Hofors GK - Hemmaklubben!


Idag har jag varit på golfbanan i stort sätt hela dagen. Jag åkte ner till 12 och pappa kom och hämtade mig kl 19. Jag gick först ut och spelade, hade bokat en tid och hamnade med ett par från Hallstahammar. Dessvärre var det två hål som förstörde min runda men annars gick det rätt okej faktiskt. Jag spelade från gul tee, som lite omväxling och träning med tanke på att alla tävlingar jag spelar är från blå tee. Jag gick på 87slag och då hade jag en Fyrrpell( 4slag över par) och en fempell (5slag över par) på två hål. Men annars slog jag bra drivar och chippade bra. Dessvärre fungerade inte mina järnslag idag heller och inte puttningen heller. Varför vet jag inte, men tror att puttningen har rätt mycket att göra med greenerna. Det är lite skillnad på greener här i Hofors och på Skerike i Västerås. Men mina järnslag beror mest på att jag inte svingar igenom ordentligt. Men samtidigt också för att jag kommer inifrån och svingar ut. Det gör att mina handleder kommer före och jag kommer ner med stängt blad. Då slår jag vänster...


Men när jag kom in så var det dags för träning för oss elitjuniorer.Vi pratade lite först om helgens tävlingar, sen gick vi ut på puttinggreen och körde en övning som gick ut på att ha så lite puttar som möjligt. (övningen förklarar jag längre ner i inlägget) När vi var klara gick jag och min tränare Per ner på rangen för att jag ville att han skulle kolla på min sving eftersom det var något som inte stämde. Men han hjälpte mig att räta upp min sving genom att jag skulle lyfta upp mina handleder i baksvingen och på nervägen tänka mig att jag skulle skära bollen. Plus att jag inte skulle följa med i baksvingen med min överkropp för mycket. Allt detta gjorde att jag nu slår mycket bättre och redan efter 20bollars träning känner jag en stor förändring! En mycket skön känsla måste jag säga!


Puttövning:
Du tar fyra peggar och sätter två av dessa på 1meters avstånd från hålet, sen tar du den tredje och sätter 1.5m från hålet och den sista sätter du 2m från hålet. Detta gjorde vi på 6hål. Sen gick vi ett varv och räknade hur många puttar vi fick sammanlagt. Det här kan du också göra, egentligen inte bara på ett sätt.
Ett annat sätt är att du sätter 3peggar på rad, en pegg 1m ifrån, en pegg 1.5m ifrån och den sista 2m ifrån. Sedan lägger du två bollar vid 1meters peggen och du måste sätta båda bollarna innan du får backa till 1.5meters peggen. Sätter du båda (du kan använda hur många bollar du vill) backar du till den andra peggen, sätter du alla backar du ett steg till. Sätter du 1 av 2 får du börja om tills du klarar båda. Det är en väldigt bra övning, jag har gjort den ett par gånger och den hjälpte mig väldigt mycket. Dessa avstånd är väldigt bra att träna på. För det är oftast de avstånden man måste rädda par för. Då är det bra att känna sig säker.


Nu ska jag kolla golf på Viasat golf !
God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0